![]() |
Slika na lesu; Marija |
V zahodnem krščanstvu je slika, kip ali relief v prvi vrsti umetniško delo, ki naj vernike spomni na določene verske resnice, dogodke ali osebe. V pravoslavnem krščanstvu imajo ikone dosti globlji pomen (kipov in reliefov pa pravoslavje ne pozna). Po verovanju pravoslavnih kristjanov ikona izžareva iz sebe svetost in s tem ustvarja duhovno povezavo med vernikom in osebo, ki jo ikona prikazuje. Pravoslavna Cerkev še posebej intenzivno časti ikono določenega svetnika ob določenih dneh, kot so godovni na dan svetnika, prazniki, ipd. Ikone imajo tudi častno mesto v procesijah in v bogoslužju.
Najpogosteje so ikone/slike izdelane na lesenih deskah.Tako v Italiji, kot tudi pri nas se je najpogosteje za izvedbo omenjenih slik uporabil les topolovine ali les, ki ima podobne karakteristike. Prav tako omenjeno vrsto lesa za izdelavo slik na lesu priporoča že Chennino d’ Andrea Chennini, kar nakazuje na to, da je bila tudi v zgodovini izdelave slik na lesu zelo cenjena in pogosto uporabljena. Običajno je bil nosilec pred barvnim opleskom, tako na licu kot hrbtu slike, obdelan z plastjo osnove, za katero je bilo uporabljena raztopina živalskega lepila. Tabelne slike so bile v preteklosti pogosto obdelane tudi iz hrbtne strani, šlo je tako za poslikavo kot tudi za uniformiran nanos temnejše barve. Obdelava hrbtne strani je povečala stabilnost slike oz. zreducirala tenzije lesa pri absorbciji vlage, s tem pa zmanjšala krčenje in širjenje nosilca. Cennino Cennini v svojih zapisih celo priporoča, da les, pred nanašanjem kasnejših premazov, ki sledijo, položimo v kotel in ga prevremo v čisti vodi, saj pravi, da se z omenjenim postopkom izognemo kasneje nastalim razpokam lesa.
![]() |
Grundirana tabla s podrisbo in gravuro. |
Po nanosu podrisbe se je izvajalo graviranje s posebnimi za to namenjenimi pripomočki. Po graviranju je sledila pozlata.
![]() |
Različni postopki obdelave od podrisbe (levo spodaj), gravure (desno spodaj) in nanos polimenta (zgoraj). |
Po tako naneseni pozlati in pripravljeni risbi je sledil nanos barvne plasti oz. podslikava. Tehnika slikanja z jajčno tempero ima najdaljšo zgodovino uporabe in se nanaša na široko področje slikanja. Kot samostojno uporabljena tehnika je bila značilna predvsem za področje na jugu Evrope, do 15. stoletja. Ohranjala pa se je tudi v deželah, ki so še dolgo ohranjale tradicijo ikonskega slikarstva. Za zapise o jajčni temperi je najbolj zaslužen Cheninno Chennini, o omenjeni tehniki pa je pisal tudi že Vasari. Za dosežek končnega efekta sijaja, je bilo potrebno preko jajčne tempere nanesti tudi nekaj oljnih lazur, le te so bile izvedene z rahlo tonsko obarvanimi oljnimi barvami. Tako je slika na lesu, z končnim efektom olja, zablestela v vsej svoji veličini.